מחלת כבד שומני עם השמנת יתר

מחלת כבד שומני והשמנת יתרהשמנה היא בעיה בריאותית גדולה ברחבי העולם. היא מגבירה אף את הסיכון לפתח מספר מחלות כרוניות כגון סוכרת מסוג 2, עמידות לאינסולין, מחלת לב כלילית, האחראית על התקפי לב, מחלת כלי דם מוחית, לחץ דם גבוה, שיגדון, אבני מרה, סרטן המעי הגס, דום נשימה בשינה וכן סוג של מחלת כבד הנקראת כבד שומני.

טיפול בכבד שומני והשמנת יתר

הפחתת משקל עודף היא אבן הפינה של טיפול במחלת כבד שומני. מחקר רטרוספקטיבי, כלומר, מחקר שבדק את שיטות הטיפולים בשחמת הכבד, מצא שבקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר, העלייה במשקל הובילה לעלייה נוספת ברמת האנזימים בכבד. לעומת זאת, הפחתה של עשרה אחוזים במשקל גורמת לירידה משמעותית ברמות האנזימים, עד לרמה תקינה.

הירידה באנזימים התרחשה בשיעור של שמונה אחוזים לכל הפחתה של אחוז אחד ממשקל הגוף. במחקרים שנערכו בקרב חולים שעברו ניתוחים להצרת קיבה, לשם טיפול בהשמנת יתר חולנית, ירידה ניכרת במשקל מלווה בירידה ניכרת בטרנסמינאזות ובשיפור של דרגות מחלת כבד שומנית שאינה אלכוהולית.

טיפולים תרופתיים

בנוסף לגישות טיפול אלו, הרופאים משתמשים אף בתרופות, לדוגמא תרופות לטיפול ברגישות לאינסולין, כגון מטאפורמין, המסייעות לשליטה על רמות הסוכר בדם בחולי סוכרת, ומשפרות את רמות האנזימים בחולי מחלת כבד שומנית. תרופות מקבוצת הסטטינים מפחיתות את רמות הכולסטרול הרע ומשפרות את רמות האנזימים בקרב המטופלים. מחקרים נוספים נדרשים על מנת לקבוע אם תרופות אלו מפחיתות אף את כמות השומן והדלקת בכבד.

מחקרים מוקדמים שאינם מבוקרים, ולכן אינם נחשבים לסוג החזק ביותר של המחקרים, הציעו תועלת אפשרית מטיפול באורסודיול וויטמין E, אך מחקרים חדשים לא הראו תועלת באף אחת מתרופות אלו לטיפול במחלת כבד שומני.

גישות טיפול יעילות להשמנת יתר וכבד שומני

הטיפול היעיל ביותר לאנשים הסובלים מהשמנת יתר היא פשוט לרדת במשקל באמצעות דיאטה ופעילות גופנית. למרבה הצער, אין זו משימה קלה בחברה הנשלטת על ידי אורח חיים המאופיין בישיבה מרובה, וצריכת תזונה עשירה בקלוריות פחמימות, ומזונות עתירי שומן. יחד עם זאת, עם מאמץ משמעותי, ירידה במשקל היא צעד בר השגה.

בנוסף, לאור ההשפעות השליליות האפשריות של השומן במחלות כבד אחרות, ירידה במשקל יכולה להתווסף לגישות טיפול במחלות כבד אחרות, אשר אינן נובעות בעיקרן משומן, כגון הפטיטיס C. לא ניתן למנוע באופן מוחלט סטאטהפאטיס אלכוהולי, אך ניתן לבטל מצב זה על ידי קידום הרגלי אכילה בריאים וסגנונות חיים פעילים למניעת השמנת יתר בקרב ילדים, שם הכל מתחיל.