מה הקשר בין כבד שומני לבין סוכרת?

מה הקשר בין כבד שומני לבין סוכרת?לכבד תפקיד חשוב ומשמעותי מאד בגוף האדם והוא לקח חלק נכבד בתהליך חילוף החומרים. כבד שומני הוא תופעה נפוצה מאד במדינות העולם המערבי והיא תוקפת קרוב לשליש מהאוכלוסייה.

הכבד, שמשמש בין היתר כמאגר לגלוקוז, מספק באופן זה לגוף את ה"דלק" הנדרש לו לצורך תפקודו. הוא עוזר לשמור על רמות נכונות ומאוזנות של סוכר בדם ולייצור קבוע ויציב של האנרגיה בגוף. מחלת הכבד השומני, שלא בעקבות צריכה מוגברת של אלכוהול קשורה באופן בולט למחלת הסוכרת.

מחקרים המעידים על הקשר בין השניים

כמו מחלת הכבד השומני, כך גם מחלת הסוכרת נחשבת לשכיחה מאד בשנים האחרונות והיא קשורה לא מעט לאורח החיים הקלוקל, האופייני למדינות העולם המערבי.

על פי מחקרים אפידמיולוגיים שבוצעו לאחרונה, נמצא כי שכיחות מחלת הכבד, לרבות הכבד השומני, גבוהה הרבה יותר בחולים הסובלים מסוכרת, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. מעבר לכך, שיעור התמותה בקרב הסובלים מסוכרת וממחלת כבד סופנית גבוה מאד בהשוואה למחלת לב.

בין 50 ל – 75 אחוז מחולי הסוכרת סובלים מכבד שומני. במחקר שכלל 3166 נבדקים, החולים בסוכרת מסוג 2, נמצא כי 70 אחוז מהם סבלו גם מכבד שומני. ככל שהגיל עלה, השכיחות הייתה גבוהה יותר.

מעבר לכך, השכיחות של סוכרת בקרב אנשים הסובלים מכבד שומני גבוהה גם היא הרבה יותר, בהשוואה לאוכלוסייה רגילה, הן תוך התייחסות לאותו הגיל והן גם תוך התייחסות לכל גורמי הסיכון המקובלים כיום. במחקר שעקב אחר 5400 מטופלים, התגלה כי כבד שומני מנבא את התפתחות הסוכרת בעתיד, ומכאן גם הוסק הקשר שבין השניים.

סיבוכים אפשריים

כבד שומני יכול לגרום לסיבוכים קשים וגם לשחמת, במקרים חמורים. גיל מבוגר, השמנת יתר וגם נוכחות של סוכרת מנבאים את המעבר ממצב של כבד שומני פשוט, שאיננו מסוכן, למצד דלקתי חריף יותר.

הסוכרת נחשבת כיום כאחד מגורמי הסיכון להופעת דלקת בכבד בקרב חולים הסובלים מכבד שומני. 25 אחוז מהחולים בסוכרת ובכבד שומני סובלים משחמת (סיבוכים של הכבד השומני), לעומת 10 אחוזים מהסובלים מכבד שומני ללא סוכרת המפתחים שחמת.

גם אחוזי התמותה הקשורים לבעיות בכבד גבוהים יותר בקרב חולי סוכרת, בהשוואה לאלה שאינם חולים בסוכרת, כשהסיבות כנראה קשורות למצב הדלקתי הכרוני, שנגרם לכבד ומשפיע על תפקודו, כמו גם על תפקודן של מערכות נוספות וחשובות בגוף.

למחלת הכבד השומני ישנן השלכות מטבוליות על הגוף ועל פי ממצאים של השנים האחרונות נראה כי כבד שומני קשור גם למחלה טרשתית. הכבד השומני יכול לגרום לסיבוכים הקשורים לכלי הדם הגדולים והוא יכול לנבא מצבים רפואיים הקשורים לבעיות בעורקים ובהמשך לסיבוכים לבביים, וכל זאת, ללא קשר לפרמטרים נוספים, כמו נוכחות של יתר לחץ דם גבוה, רמות השומנים בדם, עישון, מדד מסת הגוף, היקף המותן וגם הגיל.

אין ספק, כפי שטוענים לא מעט חוקרים, שכבד שומני מהווה סיכון להופעת סוכרת וכבד שומני אצל חולים סוכרתיים מהווה גם סיכון לסיבוכים הקשורים בכלי הדם. מסיבה זו ישנה חשיבות רבה מאד לביצוע מעקב שוטף אחר הסובלים מסוכרת ומכבד שומני כדי למנוע סיבוכים נוספים ומחלות לב.