כבד שומני – תסמינים

כבד שומני - תסמיניםכבד שומני הוא תופעה נפוצה מאד הנובעת, לרוב, בשל אורח חיים שאיננו בריא. מדובר בהצטברות של שומן בתאי הכבד, שמעבר לרמות הנורמליות, מה שיכול, בסופו של דבר, לפגוע בתפקודו ולהשפיע, בשל כך, על איברים ומערכות אחרות בגוף.

התסמינים לכבד שומני לא תמיד ניכרים לעין ולכן הטיפול, לרוב, ניתן בשלבים מתקדמים מאד או במצבים חריפים, אז נגרם נזק משמעותי לכבד. יחד עם זאת, אם מודעים לעניין וערים גם לנסיבות שבגינן מופיעה התופעה, אפשר למנוע זאת ולקבל טיפול בשלב התחלתי מאד.

כיצד באה לידי ביטוי התופעה?

כמעט שליש מהאוכלוסייה סובלים מכבד שומני. הדבר שכיח מאד בעיקר אצל אנשים בעלי משקל עודף ובמיוחד במדינות מערביות. מדובר במצב בריאותי לא תקין, שבו כמות השומן שנכנסת אל הכבד גבוהה מזו היוצאת ממנו וחורגת מהכמות הנורמאלית, העומדת על 5 אחוזים. מדובר בשומן מסוג טריגליצרידים, המגיע ישירות מן המזון וגם נוצר באופן טבעי בגוף.

מרבית הסובלים מהתופעה אינם מראים תסמינים כלשהם. מעבר לכך, כשהם מגלים שדבר מסוים איננו תקין אצלם, הם לא תמיד קושרים זאת לכבד או מנחשים שמדובר בכבד שומני.

אולם, ישנם כמה תסמינים, הנחשבים לנפוצים ומוכרים יותר, שיכולים לרמוז על התופעה. למשל, עייפות מוגברת שלא ניתן לשייך אותה למחלה כלשהי ותחושת אי נוחות בצידה הימני העליון של הבטן, היכן שנמצא הכבד. במקרים כאלה, פונים הסובלים מהתסמינים המוזכרים לרופא המטפל ועוברים תהליך של אבחון קצר, העוזר בזיהוי התופעה.

האבחון של כבד שומני

אבחון כבד שומני נעשה באמצעות בדיקת דם, הבוחנת את רמות אנזימי הכבד. במצבים רבים בדיקת דם זו נעשית באופן מקרי, בעקבות מצב אחר. רמות גבוהות של אנזימי כבד בדם מעידות על נזק בתאי הכבד, שיכולות להופיע במקרים של כבד שומני. אולם, רמות גבוהות כאלו מאפיינות גם מצבים רפואיים נוספים, כמו מחלות נגיפיות הקשורות אל הכבד, צריכה מוגברת של אלכוהול ועוד.

מסיבה זו בדיוק מבצעים, במסגרת האבחון, בדיקה נוספת – אולטרה סאונד של הבטן, כדי לוודא שאכן מדובר בכבד שומני ולא בתופעה אחרת. במקרים מסוימים לוקחים גם דגימה של הכבד, על ידי ביופסיה.

חשוב לדעת – מהם גורמי הסיכון של כבד שומני?

מכיוון שתסמיני התופעה אינם מופיעים בשלבים הראשונים והסובלים מכבד שומני לרוב לא יודעים שהם סובלים מכך, מומלץ לכל אלה, שנמצאים בגורמי הסיכון, לעבור בדיקות דם שגרתיות, הכוללות בדיקת תפקודי כבד.

אנשים הסובלים ממשקל עודף נמצאים בקבוצת הסיכון. אנשים הסובלים מסוכרת וגם מרמות גבוהות של שומנים בדם ובמיוחד טריגליצרידים הם עם סיכוי גבוה לסבול מכבד שומני. גם אנשים שתזונתם לקויה וצורכים מזונות עתירים בסוכרים פשוטים וגם בשומנים יכולים לסבול מכך וגם כאלה שתזונתם חסרה בוויטמין C ובכולין, גופרית וגם סלניום אנוזיטול, המסייעים לכבד בתהליך סילוק הרעלים ממנו. אנשים שחשופים לזיהום אוויר, אנשים מעשנים, אנשים שחשופים לחומרי הדברה וגם נוטלים תרופות מסוימות, נמצאים גם הם בקבוצת הסיכון.

 

אולי יעניין אותך גם:

אלו הוויטמינים שיש לצרוך אם רוצים למנוע כבד שומני