מהי אי ספיקת כבד?

מהי אי ספיקת כבד?מדובר בתופעה בריאותית לא פשוטה, הנגרמת לרוב בשל פגיעה חמורה בתפקודי כבד והרס רקמותיו הבריאות. אי ספיקת כבד, שיכולה אף לגרום למוות בתוך מספר ימים, יכולה להופיע באופן הדרגתי או במהירות רבה.

לתופעה עצמה עשויים להיות נלווים סימפטומים שונים וסיבוכים לא קלים, שהטיפול בהם לא תמיד אפשרי, ופעמים רבות מצריך השתלת כבד.

פגיעה בתפקוד הכבד

אי ספיקת כבד היא בעיה בריאותית חמורה מאד, המתפתחת במקרים מסוימים באופן הדרגתי ולאורך כמה שנים ויכולה גם לפרוץ כך, פתאום. לאור פגיעה בתפקודי הכבד והרס הרקמות הבריאות שלו, נפגעת יכולתו של הכבד לבצע פעולות שונות, כמו סינון החומרים המזיקים והרעלים מן הגוף וייצור חומרים אחרים, הנדרשים למערכות הגוף השונות.

גורמים לאי ספיקת כבד

אי ספיקת כבד יכולה להיגרם ממספר סיבות. במרבית המקרים מדובר בצריכה מוגברת מאד של אלכוהול או בהדבקות בנגיף ההפטיטיס מסוג B או מסוג C. ישנן תרופות מסוימות שיכולות גם הן לגרום לאי ספיקת כבד, כמו אקמול למשל וגם מחלות כבד אוטואימוניות.

מחלות תורשתיות שונות, המופיעות אצל החולים כבר מהלידה, כמו למשל מחלת ווילסון ומחלת המוכרומטוזיס הן גורם נוסף לאי ספיקת כבד וגם מצב של כבד שומני שאיננו בשל צריכה מוגברת של אלכוהול. חסימה בדרכי המרה יכולה לגרום למצב זה גם כן וחסימה בוורידי הכבד.

מהם התסמינים לאי ספיקת כבד?

בשלבים הראשונים של המחלה, החולה לרוב איננו סובל מתסמינים כלשהם ולא חש אי נוחות או סבל כלשהו. אולם, ככל שהמחלה מתקדמת, יופיעו יותר ויותר סימפטומים, שבחלקם חמורים מאד.

הסימפטומים הנלווים למצב של אי ספיקת כבד יכולים להיות: דימום מהדליות הנוצרות בוושט, דבר הבא לידי ביטוי ביציאות שחורות ובהקאה דמית, נפיחות ניכרת בבטן, המפריעה הן על הנשימה והן על התנועה, צהבת מפושטת בגוף, תחושת גרד בלתי פוסקת, הפרעות בשינה, בלבול, שינויים באישיות, רעד ובמצבים חמורים גם חוסר הכרה.

אבחון של המחלה

אבחון מצב זה של אי ספיקת כבד מתייחס לסימפטומים שמהם סובל המטופל וכולל, בשלב הראשוני, בדיקה גופנית. בהמשך יש לבצע גם בדיקות דם ובדיקות דימות כדי לקבל מענה מדויק יותר.

הרופא המטפל בוחן סימנים שונים, שיכולים להעיד על אי ספיקת כבד, כמו למשל מיימת, צהבת, סימני גרד, רעד, דלדול ועוד ובודק האם יש צורך בבדיקות נוספות. במידת הצורך, מבצעים בדיקת דם, כאמור, שבעזרתה ניתן לבחון את רמות החלבונים בדם, כשרמות גבוהות יכולות להעיד על פגיעה בתפקוד הכבד. בדיקות דימות עוזרות לקבל אבחנה ברורה יותר ובמקרים מסוימים גם לקיחת דגימה מרקמת הכבד.

איך מטפלים באי ספיקת כבד?

הטיפול המוצע כיום לסובלים מאי ספיקת כבד נקבע בהתאם למצבו של החולה עצמו וגם לסיבות שבגינן הופיעה התופעה עצמה. הטיפול עצמו מתמקד בשיפור מצבו של החולה, בשילוב עם תזונה מתאימה, המתבססת על חלבונים.

בנוסף, החולה מתבקש להמעיט בנתרן וגם בשימוש בתרופות, העשויות להשפיע על תפקודי הכבד. במצבים חמורים, שבהם הכבד איננו מצליח להתאושש, יש צורך בהשתלת כבד.