מחלת כבד שומני שאינה אלכוהולית

מחלת כבד שומני שאינה אלכוהוליתמחלת כבד שומנית שאינה אלכוהולית היא מונח מטרייה למגוון מצבי כבד המשפיעים על אנשים ששותים הרבה אלכוהול. כפי שהמונח מרמז, המאפיין העיקרי של המחלה הוא יותר מדי שומן המאוחסן בתאי הכבד.

מחלה זו נפוצה יותר ויותר ברחבי העולם, במיוחד במדינות המערב. היא מתרחשת בכל קבוצות הגיל, אך נפוצה במיוחד בקרב אנשים בגילאי ארבעים וחמישים, הנמצאים בסיכון גבוה למחלות לב בשל גורמי סיכון כגון השמנת יתר וסוכרת מסוג 2.

הקשר למחלות אחרות – מצב זה קשור קשר הדוק לתסמונת מטבולית, המהווה מקבץ של הפרעות, כולל שומן בטני מוגבר, יכולת ירודה להשתמש בהורמון האינסולין, לחץ דם גבוה ורמות גבוהות של טריגליצרידים, סוג של שומן.

גורמים למחלת כבד שומני שאינה אלכוהולית

מומחים אינם יודעים בדיוק למה אנשים מסוימים צוברים שומן בכבד, בעוד שאחרים לא. באופן זהה, קיימת הבנה מוגבלת של הסיכון לפתח שחמת כתוצאה מדלקת כבד שומני מתקדמת. הגורמים האפשריים כוללים עודף משקל או השמנה; עמידות לאינסולין, מצב שבו התאים אינם תופסים סוכר בתגובה לאינסולין ההורמונאלי; רמות גבוהות של סוכר בדם, במצב הנקרא היפוגליקמיה, המצביע על סוכרת או סוכרת מסוג 2; ורמות גבוהות של שומנים בדם, במיוחד טריגליצרידים.

אלו הן בעיות בריאות משולבות המקדמות הצטברות שומן בכבד. בקרב חלק מהאנשים, עודף שומן זה פועל כמו רעלן לתאי הכבד, גורם לדלקת בכבד ועלול להוביל להצטברות רקמת צלקת בכבד.

תסמיני מחלת כבד שומני שאינה אלכוהולית

ברוב המקרים, מחלה זו אינה גורמת לתסמינים וסימנים. כשהתסמינים מופיעים, הם עשויים לכלול כבד מוגדל; עייפות; וכאב בבטן הימנית העליונה.

תסמינים אפשריים הקשורים גם לשחמת הכבד, כוללים:

  • נפיחות הבטן.
  • כלי דם מוגדלים מתחת לפני שטח העור.
  • חזה מוגדל בקרב גברים.
  • טחול מוגדל.
  • כפות ידיים אדומות.
  • הצהבת העור והעיניים.

סיבוכים – הסיבוך העיקרי של המחלה הוא שחמת, שהיא הצטלקות בשלב מאוחר בכבד. שחמת מתרחשת בתגובה לפגיעה בכבד. ככל שהכבד מנסה לעצור את הדלקת, הוא מייצר שטחי הצטלקות עם המשך דלקת, והכיבים מתפשטים על מנת לקחת יותר ויותר מרקמת הכבד.

מניעת מחלת כבד שומני שאינה אלכוהולית

כדי להפחית את הסיכון למחלה זו, יש לנקוט בצעדים הבאים:

הקפדה על תזונה בריאהיש לבחור תזונה בריאה המבוססת על צמחים ועשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים ושומנים בריאים.

שמירה על משקל בריא – אם אדם סובל מעודף משקל או מהשמנת יתר, עליו להפחית את כמות הקלוריות אותה הוא אוכל מדי יום, ולהקפיד על יותר פעילות גופנית. אם המשקל בריא, יש להקפיד על שמירתו באמצעות בחירת תזונה בריאה ופעילות גופנית.

פעילות גופניתצריכה להתבצע ברוב ימות השבוע, ויש להתייעץ עם הרופא אם אדם לא הקפיד על פעילות בעבר.