סרטן כיס המרה

סרטן כיס המרהאנשים רבים סובלים מהצטברות של אבנים בכיס המרה, כאשר לעתים ניתן להסתפק  בהליך רפואי לצורך הוצאתן ובמקרים אחרים  אותן אבנים סוררות עלולות להתפתח לממדים גדולים וליצור גירוי דלקתי כרוני בכיס המרה, מצב המגביר את הסיכון להתפתחות סרטן בכיס המרה.

כיס המרה הנו איבר קטן המאוחסן בחלקה הימני העליון של הבטן צמוד לכבד, כאשר תפקידו לאגור את נוזלי המרה ולהפרישם במערכת העיכול, ובכך למעשה הוא מסייע בפירוק השומנים לצורך תפקוד תקין של מערכת העיכול.

השפעות אבנים בכיס מרה

אמנם אבנים בכיס המרה מהווים גורם סיכון להתפתחות סרטן כיס המרה, אולם, עד כה לא ברור מהי הסיבה הרפואית הספציפית שבגינה מחלה זו מתפתחת. עם זאת, נראה כי אנשים הלוקים בזיהומים הנובעים מדלקות מעיים כרוניות מצויים בקבוצת סיכון להתפתחות המחלה, בין אם מדובר בסלמונלה כרונית או במחלת קרוהן.

בנוסף, נראה כי יותר נשים מועדות ללקות במחלה זו מאשר גברים, כאשר לרוב היא תוקפת אנשים מבוגרים הנמצאים בעשור השישי לחייהם ומעלה.

תסמיני סרטן כיס מרה

סרטן כיס המרה עלול להתפתח בקצב מהיר ונחשב לסרטן נדיר בשכיחותו, כאשר במקרים רבים הוא מאובחן בשלב מתקדם יחסית של המחלה, זאת מאחר שהתסמינים הנלווים אליו אינם ספציפיים ועשויים להעיד על מחלות אחרות מתונות יותר כמו אבנים בדרכי המרה או דלקת כרונית באזור.

לרוב, תסמיני המחלה מופיעים בשלב מתקדם יותר של המחלה, ובאים לידי ביטוי בכאבים בצדה הימני של הבטן, ירידה במשקל, וצהבת. חולים רבים הלוקים במחלה נוטים לעתים לחשוב שמדובר בדלקת בדרכי השתן, זאת בשל תסמינים דומים הבאים לידי ביטוי בין השאר בצבע שתן חריג. לעתים כאשר המחלה מצויה בשלב מתקדם והגידול הסרטני שולח גרורות לעבר איברים נוספים בגוף עלולים להופיע סימפטומים נוספים, זאת בהתאם למוקד התפשטות הגידול.

כיצד ניתן לאבחן סרטן כיס מרה?

סרטן כיס המרה ניתן לאבחון במגוון  דרכים,בין אם באמצעות בדיקות הדמיה שונות, בדיקות חודרניות או ביופסיה הנלקחת מרקמת הכבד. לרוב בדיקות אלה מתבצעות לאור הפניה של הרופא בהתאם לסימפטומים הספציפיים, זאת במקביל לביצוע בדיקות דם.

בדיקות הדמיה שונות המוצעות לצורך אבחון סרטן כיס המרה בין אם מדובר ב-   ct ,mri, או ,ercp נועדו לבחון ולסרוק  באופן מלא את אזור כיס המרה, לרבות דרכי המרה וצינור המרה, תוך בדיקה מעמיקה של האיברים הסמוכים לאזור.

בדומה לאבחון אבנים בכיס המרה, גם כאשר ישנו חשד לסרטן כיס המרה ניתן לבצע בדיקת אולטראסונד, אך במקרה זה אולטראסאונד בטן נחשב פחות יעיל לצורך אבחון מלא של הגידול הסרטני, כך שברוב המקרים  מתבצעת בדיקת אולטראסאונד אנדוסקופי לצורך קליטת תמונה רחבה יותר של הגידול.

שיטות טיפול נפוצות בסרן כיס המרה

דרכי הטיפול השונות המוצעות לצורך טיפול בסרטן כיס המרה, נגזרות מחומרת המחלה, כאשר לעתים מדובר בשלב התחלתי בו הסרטן טרם הספיק להתפשט לשאר חלקי הגוף ולעתים מדובר בשלב מתקדם כאשר נשלחות גרורות לחלקי גוף מרוחקים יותר. מעבר לכך נראה כי אופן הטיפול תלוי במרכיבים נוספים לרבות מצבו הכללי של החולה ותופעות רפואיות נוספות הנלוות למחלה.

שיטות שונות לטיפול בסרטן כיס המרה:

  • טיפול כירורגי לכריתת כיס המרה

  • ניתוח זה עשוי להיות אפקטיבי בהתאם לקצב התפשטות המחלה, כאשר בשלבים הראשונים עוד בטרם הגידול התפשט לאיברים נוספים, פעולה כירורגית זו עשויה למגר את תסמיני המחלה ולהקל באופן משמעותי על הסימפטומים הנלווים אליה. אולם, בשלבים האחרונים של המחלה לעתים אין טעם לנתח את המקום, זאת לאור התפשטות רחבה של הגידול.

מעבר לכך, לעתים פעולה זו  עשויה להתרחב במידת הצורך אל מעבר לגבולות כיס המרה ולכלול גם כריתה חלקית של הכבד ובלוטות לימפה אזוריות.

  • כימותרפיה

  • מטרת הטיפול הכימותרפי הנה לחסל את התאים הסרטניים הנגועים כאשר הוא מתבצע בדרכים שונות, בין אם מדובר בכדורים, הזרקות או על ידי טיפול פולשני באמצעות קטטר.
  • בנוסף, טיפול זה נחשב יעיל בהקלה על התסמינים הנלווים למחלה. יעילותו של טיפול זה מתגברת כאשר הוא משולב יחד עם טיפולי קרינה, זאת על מנת להבטיח חיסול ודאי של התאים הנגועים.
  • קרינה – טיפול זה מתבצע באמצעות קרינה המכוונת אל התאים הנגועים ומסייעת בהשמדתם. מעבר לכך ניכר כי הליך זה עשוי להפחית את הסיכוי להישנות סרטן כיס המרה. כאמור, על מנת להגדיל את האפקטיביות של הטיפול יש לשלבו ביחד עם טיפול כימותרפי מותאם.