שחמת מרתית ראשונית

שחמת מרתית ראשוניתמדובר במחלה אוטואימונית של הכבד, המשפיעה באופן ישיר גם על כיס המרה ופוגעת ביכולת תפקודו התקין. שחמת מרתית ראשונית – Primary Biliary Cirrhosis נגרמת בשל הרס תעלות דרכי המרה ונזק לרקמתן.

אותו נזק שנוצר, יכול להוביל להצטלקויות, לשחמת וגם לפיברוזיס. זוהי מחלה נדירה יחסית, הפוגעת ב – 1 מתוך 3,000 – 4,000 איש, ובעיקר בנשים מעל לגיל 40 (יותר נשים מגברים סובלות מהמחלה, ביחס של 1 ל – 10, ובעיקר ממדינות צפון אירופה).

גורמים

הסיבות למחלה הן תקיפת הגוף את עצמו, כפי שקורה במחלות אוטואימוניות, לרבות דרכי המרה. בנוסף, על בדיקות שנעשו, נמצא כי אצל למעלה מ – 90 אחוז מהסובלים מהמחלה ישנו נוגדן בשם AMA, נוגדן אנטי מיטוכונדריאלי, הפועל בתוך המיטוכונדריה, והוא זה האחראי למחלה.

תסמינים

מרבית החולים בשחמת מרתית ראשונית אינם סובלים מתסמינים כלשהם ומגלים את המחלה עצמה באופן אקראי, בבדיקות שגרתיות. יחד עם זאת, ישנם מספר תסמינים, האופייניים למחלה, ונחשבים לשכיחים. כמו: עייפות, שאיננה קשורה לדרגת חומרת המחלה אך ניכרת מאד.

אצל בין 20 עד 70 אחוז מהחולים עשוי להתפתח גרד מציק, המקדים לרוב את הצהבת. הגרד מופיע לרוב בכפות הידיים או ברגליים, אך יכול להופיע גם באזורים נוספים. הוא מוחמר בעיקר בשעות הלילה ובעת מגע עם צמר. 10 אחוז מהסובלים מהמחלה מתלוננים על אי נוחות באזור הבטן הימנית העליונה וישנם כאלה המתלוננים על צואה שומנית.

אבחון

בדיקה גופנית איננה מספיקה לצורך אבחון המחלה, שכן במרבית המקרים היא תצא תקינה. אולם, ישנם מצבים שבהם במהלכה יזהה הרופא היפרפיגמנטציה של העור, ובמיוחד באזורים החשופים, שיכולה להעיד על שחמת מרתית ראשונית וגם אקסקוריציות, המהוות ביטוי לגרד.

אצל 70 אחוז מהמטופלים יזהו בבדיקה כבד מוגדל, כשבמצבים מתקדמים וחמורים יותר של המחלה ייתכן ויזהו גם טחול מוגדל, אולם מדובר במצב נדיר יותר. דלדול שרירים וגם מיימת הן תופעות נדירות נוספות, שיכולות להעיד על מצבה המתקדם של המחלה וניתן לזהות אותן במהלך הבדיקה וגם שטפי דם בעור.

בדיקות מעבדה הן הדרך המדויקת ביותר לזהות שאכן מדובר בשחמת מרתית ראשונית. בבדיקות אלו יזהו עלייה ברמת ה – GGT ו – ALKP. אצל שליש מהחולים יגלו דם נוגדנים לגרעין התא ואצל מרבית החולים יזהו רמות גבוהות של כולסטרול. ביופסיה של הכבד יכולה לעזור לזהות את שלב המחלה וגם לשלול מצבים רפואיים אחרים ולכן מהווה, במקרים מסוימים, חלק מהאבחון. הדבר נכון גם לגבי בדיקות דימות, בעזרתן ניתן לשלול מחלות כבד אחרות ולזהות בצורה מדויקת יותר את המחלה.

טיפול

הטיפול, המוצע כיום לסובלים משחמת מרתית ראשונית, איננו מונע את המחלה אך יכול להאט את קצב התפתחותה ולמנוע נזקים עתידיים, שיכולים להיגרם בעקבותיה לכבד. תרופה בשל Ursolit – חומצה אורסודיאוקסיקולית, היא אחד הפתרונות. התרופה נספגת במים ועוברת ישירות אל הכבד. היא מחליפה את חומצות המרה ומגירה את זרימת המרה ואת תהליך פינוי החומרים המזיקים. את התרופה נוטלים פעם ביום יחד עם האוכל.

אולי יעניין אותך גם:

חוקרים בדקו אם צריכה מתונה של קפה יכולה להקטין סיכוי לשחמת הכבד